Welcome to parenthood...

 headnote ; entry ini adalah entry basi yg telah dikepam dari bulan 7.. muahaha.. fiuhhh... memang aku nyaris lupa aku ada blog kalau tak sbb di paksa oleh yien smlm.. hahhaa... been super duper busy lately....  saye dah selamat bersalin kawan2...

Pada tanggal 08062010 tepat pukul 7 pagi saya di sorong masuk ke labour room...  check in masuk hospital malam seblom tu... dah sampai kat labour room.. setel2 apa yang patut...  pastu pakar anesthetic masuk sbb nk cucuk epidural kat tulang belakang aku... fuhh... memula cam risau jugak amik epidural nie... yerlaa.. kalau salah cucuk.. bak kata doctor tu mmg boleh jd lumpuh...  dats y kene sain2 form bagai before cucuk tu... hmm org ckp cucuk tu sakit.. yerlaa kt tulang belakang kan.. tp aku rasa cam cucuk lain2 jer.. tambah sikit je laa sakitnye..

Supposedly aku kene induce mlm kelmarin tu.. tp tukar plan.. just masukkan drip je for contraction... so lps tu mamai2 sket.. every half an hour nurse dtg check cervix dilatation.. sejam baru 4cm...  x lama pastu( x tau laa lama ke x. sbb aku mamai tdo) rasa cam nk memberry2 yg teramat sgt... dan dah terberry pun... dia check dah open 10cm..

Omaagawd!! nurse tu suruh tahan dulu sebabnye doctor belum sampai...  iskk... tuhan je yang tahu camana aku rasa masa tu.. yang peliknye dah amik epidural pun still sakit.. huh ngabeh kan duit jer... nasib bukan duit aku.. haha...  nurse plak semua kelam kabut... hari yang sama, 7 org deliver..

Ramai pulak pompuan2 nak beranak sama tarikh ngn aku... yang lebih menggilakan keadaaan... masa aku dah open 10cm tu.. ada lg 3 org pun dah dilated 10cm... haihhh... nasib laa still under control... sampai2 jer doc, mmg terus je aku push sbb dah tak tahan sgt.. tp rasa mcm susah sgt nk kuar.. doc ckp leher baby terbelit dgn tali pusat.. sampai 3 kali pulak tu.. haihh, ganeh tol anak aku.. wat aksi akrobatik ape dlm perut... tp dgr tu cm risau aa gak.. so doc ckp kene vacuum... dah vacuum dua kali x lepas jugak.. so doc ckp kalau kali ketiga tak lepas jugak kene C-sect... Makkk!!! x mau laa... dah sakit kat bawah nk kene sakit kat perut plak... so dgn sepenuh tenaga aku mempush.. akhirnye keluar jugak si kecik tu... Alhamdulillah selamat...

Baby 2.23kg jer.. kecik.. tp nak keluar susah sgt2... dah lps keluar tu, tuhan je yang tahu mcm mana rasa nyer.. lega yg teramat sgt.. pheww.. tp cam biasa laa aku ni kan blur2 sket.. doc suruh pegang baby.. aku da jd cam blur... campur skali dgn x percaya da jd mak.. hahaha...

Kalau ikutkan 3 hari jer aku duduk hospital, tapi hari ke 3 baby kene jaundice.. so  kene masukkan dia dlm special care unit... hmm.. kuning dia tak tinggi,.. cuma tak berapa stable, kejap naik kejap turun... maybe sbb breastfeeding jaundice... darah baby tak sama dgn mak.. so nak tak nak kitorg berkampung 10 ari 9 malam dekat hospital...

Akhirnya dpt jugak balik ke rumah.. yihaa... time pantang nie my MIL yg jaga.. huhuhu.. nasib tak strict sgt.. :D kalau balik kampung opah ku yang jaga mau ari menangis.. asyik dok suh bertungku 24jam.. muahaha..

Oh by da way... nama baby saye Khalyssa Wafa yang bermaksud Suci, Bersih, Ikhlas / Kesetiaan.

0 comments:

Post a Comment